KayakCentre Fishing Tournament 2019

Eind maart 2019 een wedstrijd georganiseerd door het KayakCentre op het Haringvliet.

Een twee daagse wedstrijd welke tot in de puntjes is geregeld en met maar liefst 79 kayak vissers!!

Uit heel Europa komt men op de Hobie Fishing Worlds Qualifier af welke plaatsvind in de top tijd voor de prachtige Hollandse baarzen.

Het uitgebreide verslag is hier te vinden,van een wedstrijd die voor mij persoonlijk super is verlopen met de 1e plaats.

podium-kayakcentre-fishing-tournament-2019
Podium van het KayakCentre Fishing Tournament 2019!

Hobie Predator Open 2018

Wederom net als de vorige editie van deze wedstrijd vind deze plaats op het Haringvliet.

Nabij Stad aan het Haringvliet echter nu in de maand Juni.

Toch wel een lastig toernooi door veranderlijk weer in de dagen voorafgaand aan de wedstrijd.

Waardoor de water temperatuur op het ondiepe aanzienlijk is gedaald.

Mijn eerste dag was niet het gene wat ik er van verwacht, gehoopt had.

Waarbij de snoekbaars het bij mij liet afweten.

Een sterke tweede dag zorgt ervoor dat ik uiteindelijk toch nog als 3e eindig van de ongeveer 50 deelnemers.

East Coast Kayak Challange 2018

Aansluitend aan de Zweedse Predator Tour direct doorgereden naar de volgende (kayak) wedstrijd in Zweden.

Locatie van deze 2 daagse wedstrijd is het meer Glan nabij Norrköping.

Dit meer staat bekend om zijn snoekbaars vangsten, echter tijdens deze wedstrijd word er opmerkelijk genoeg geen enkele snoekbaars gevangen.

Blijft over de snoek waar de drie beste per dag tellen en na een eerste spannende dag welke ik afsluit als 2e.

Valt de beslissing op dag twee en mag ik mijzelf Winnaar noemen waarbij al mijn snoeken worden gefopt met Ricky the Roach.

Door deze wedstrijd winnend af te sluiten ben ik automatisch gekwalificeerd voor de volgende Hobie Fishing Worlds (8) welke plaatsvind ???

Winnaar van de East Coast Kayak Challange met naast me op het podium twee goede Deense vrienden. Dennis Bom Bom en Finn Sloth Skjødt en organisator Felix Frei

Predator Tour Sweden 2018

Een grote en welbekende wedstrijd waarbij als proef voor het eerst kayak teams het opnemen tegen de boten.

Samen met Jeroen Dirkzwager vormde we een kayak team en zijn we uiteindelijk op een 22e plaats geëindigd van 64 teams. (waaronder 2 kayak teams)

De wedstrijd word gevist in Zweden op het enorme en prachtige Vänern.

Een mooie ervaring waarbij we nog heel wat dure ‘bootjes’ achter ons hebben gehouden.

Waarbij we trouwens wel het beste kayak team zijn geworden.

Hobie Fishing European Championship 2017

Het Europese kampioenschap keerde voor deze editie terug naar de Vinkeveense plassen waar in 2014 het WK al eens werd gehouden.

De Vinkeveense plassen, zeker geen eenvoudige locatie! waarbij snoek en baars de target vissen zijn.

Na een teleurstellende eerste dag waarbij een belangrijke snoek jammerlijk meerdere malen los kwam in het laatste uur.

Kwam ik sterk terug op de 2e en laatste wedstrijd dag waardoor ik vanuit een kansloze positie nog terug kwam tot een uiteindelijke 3e plaats in het eindklassement.

London International Kayak Event 2017

Een kayak wedstrijd gehouden in de omgeving van London welke plaatsvind op de bekende karper meren van Wraysbury.

Twee daagse wedstrijd waarbij het deelnemersveld gesplit word en een ieder op één van de twee toegewezen meren na loting vist op snoek en baars.

Prachtige omgeving echter wel een erg klein gebied om te vissen zeker met 50 kayaks!

Na twee dagen vissen eindig ik op een verdienstelijke 10e plaats.

World Predator Classic (W.P.C.) 2017

Een lastige editie van de W.P.C. waarbij we worden geteisterd door hoge watertemperaturen en wind.

Het maakt het voor de deelnemers tot een lastige wedstrijd waar de kayak zone t.o.v. eerdere jaren is verkleind en wat is verlegd naar de richting van de Haringvlietdam.

Tevens moeten we weer een dag uitwijken naar het kleine kanaaltje wat door Hellevoetsluis loopt.

Uiteindelijk beland ik na 3 dagen vissen op de 2e plaats in het eind klassement op gepaste afstand van de winnaar Salah Eddibe.

Hobie Predator Open 2017

Een wedstrijd welke plaatsvind op het Haringvliet vanuit de jachthaven van Stad aan het Haringvliet.

2 daagse wedstrijd gehouden eind Maart waarbij de wind zeker een factor is.

Ondanks terrein kennis zeker niet mijn beste wedstrijd gevist en een paar foute keuzes gemaakt wat de nodige vis tijd heeft gekost.

Te veel afstand gevaren om precies te zijn en uit eindelijk op de 10e plaats geëindigd van de ongeveer 50 deelnemers.

Hobie Fishing Worlds 6 (2016)

Dankzij het winnen van de W.P.C. heb ik mij gekwalificeerd voor dit W.K. van Hobie.

Welke deze keer plaatsvind in Louisiana  in de U.S.A. het land van de Red fish en Speckled Trout.

Een prachtig avontuur is het geworden in een buitengewoon mooie en uitdagende omgeving.

We hadden een beetje de pech met het weer op de wedstrijd dagen maar desondanks is het een onvergetelijke ervaring geworden.

Qua resultaat geen succes maar wel happy met een hele mooie Red gevangen tijdens een oefen sesie.

Lousiana is absoluut een locatie welke ik graag nog eens zou willen bezoeken!

Bull Red Fish
Bull Red Fish van 37 Inch gevangen tijdens de eerste pre fish dag.

Hobie Fishing European Championship 2016

Deze edite van het Europese kampioenschap van Hobie vind plaats in Zweden.

Het meer Mjörn is de exacte locatie van het toernooi en wat me het meest is bijgebleven is dat de visserij lastig was.

Mede door de organisatie! welke doodleuk na de enige proefvis dag die we hadden aankondigde dat we maar een bepaald gedeelte mochten bevissen.

Precies dat gedeelte waar ik tijdens het voor vissen niet ben geweest.

Een klassering in het midden/achterveld als resultaat een wedstrijd om snel te vergeten..

Slimme vissen daar in Zweden…

World Predator Classic (W.P.C.) 2016

Voor de derde maal word dit evenement gehouden op het Haringvliet met Hellevoetsluis als uitval basis.

Na het behalen van de titel in 2015 wist ik op voorhand dat het een moeilijke opgave zou worden.

Je word immers in de gaten gehouden wat natuurlijk een extra handicap is.

Toch heb ik er vertrouwen in daar de aantal voorvis sessies succesvol verlopen zijn.

Kajak vis wedstrijden.Echter de weergoden hebben andere plannen en trakteren de deelnemers op drie wedstrijd dagen met zeer veel wind.(en regen)

5 a 6 bft is het gemiddelde en dat met de nauwelijks aanwezige beschutting doet de organisatie ingrijpen.

Dag 1 word wel op het Haringvliet gevist maar dan wel in een sterk gereduceerde zone (+/- 75% kleiner).

Desondanks heb ik een goede dag met bijna een volle kaart 3 snoekbaarzen 2 baarzen en een snoek.

Dag 2 word gevist in een klein kanaaltje wat door Hellevoetsluis loopt.

Wat mij twee snoekbaarzen op leverde waardoor ik mezelf handhaafde aan kop.

Dag 3 word er gelukkig uitgeweken naar een ander gedeelte van het Haringvliet (30 minuten met de auto).

De Visserij is taai maar uiteindelijk blijk ik precies genoeg te hebben gevangen voor de eind overwinning.

Hobie Fishing European Championship (H.F.E.) 2015

Deze keer vind het Europees kampioenschap plaats in het zuiden van Frankrijk.

Lac de Lacanau is het meer waarop de strijd word beslecht voor de titel.

In een twee daagse format waar wederom word gevist op snoek / snoekbaars en baars.

Het blijkt een vrij lastige visserij waarbij het formaat van de vissen een beetje tegenvalt.HFE-2015

Peuteren op mini snoek en baarsjes blijkt de hoofdmoot te zijn.

Na een magere eerste dag weet ik mezelf redelijk terug te knokken in de wedstrijd.

Met een fraaie 5de plaats in het eindklassement in een deelnemers veld van bijna 50 kajaks ben ik tevreden.

Het klassement zit redelijk dicht op elkaar waardoor het een spannend toernooi was.

World Predator Classic (W.P.C.) 2015

2015 voor de 2de maal word dit zeer grootse opgezette evenement gehouden rondom Hellevoetsluis.

Het Haringvliet is wederom het toneel echter is de wedstrijd uitgebreid van twee naar drie wedstrijd dagen.

Na de 2de plaats in 2014 was ik erg gefocust om het deze keer beter te doen.

Maar besefte me ter degen dat het niet makkelijk zou worden om die prestatie te verbeteren.

Na een zeer sterk toernooi te hebben gevist (denk me beste tot nu toe).

Mocht ik uiteindelijk het hoogste trapje op het podium betreden.

Eigenlijk viel alles op zijn plek gedurende het toernooi en werkte de vis ook nog eens mee.

kajak wedstrijden

Hobie Fishing Worlds 4    2014

Door het winnen van het Europees kampioenschap heb ik mezelf gekwalificeerd voor het wereldkampioenschap.

Het W.K. ook wel genoemd de Hobie worlds vind dat jaar 2014 plaats in Nederland op de Vinkeveense plassen.

Voor vele deelnemers die van de gehele wereld komen ben je dan automatisch een favoriet.

Aan één kant logisch aan de andere kant ook weer niet daar ik nooit eerder op de Vinkeveense plassen heb gevist.

Een 3 daagse format waar elke dag je grootste snoek  / snoekbaars en baars telt.

Snoekbaars is er door geen enkele deelnemer gevangen (beetje zoals verwacht) dus was de snoek de belangrijkste vis.

Na een slechte eerste dag was het toernooi voorbij voordat het überhaupt goed was begonnen.

Een vijftal snoek aanbeten gehad op dag 1, maar niet één blijft er hangen en dan tel je niet meer mee.

Wel een mooie meter snoek op dag 2 maar de laatste dag was wederom geen succes.

Ging voor de grote dames maar het mocht niet baten.

Wel weer veel geleerd tijdens dit toernooi, vooral wat je niet moet doen..

Uiteindelijk het toernooi afgesloten met een 16e plaats.

Hobie Fishing European Championship (H.F.E.) 2014

In de nazomer van 2014 word voor de eerste maal een officieus Europees kampioenschap gehouden.

Dit prestigieuze evenement vindt op het Hollands Diep / Haringvliet nabij de banaan.

Een twee daagse wedstrijd met elke dag een maximale target van 3 snoekbaarzen, 3 baarzen en 1 snoek.

Na een goede eerste dag volgt er een redelijke tweede dag waardoor de overwinning een feit is.

Wat een geweldig resultaat en een opluchting na de W.P.C. van een paar maanden ervoor.

HFE-2014

World-Predator-ClassicWorld Predator Classic (W.P.C) 2014

In 2014 komt er een groot boot evenement naar Nederland in de vorm van de World Predator Classic  (W.P.C.) met daarin ook een kajak gedeelte.

Een twee daagse format welke plaatsvind op het Haringvliet rondom Hellevoetsluis.

Waarbij er elke dag maximaal 3 snoekbaarzen, 3 baarzen en 1 snoek tellen voor het klassement.

Na een geweldige eerste dag te hebben gevist word er op dag twee jammerlijk geblankt.

Waardoor ik uiteindelijk naar een 2de plaats terug zak.

Ondanks dat dit een geweldige prestatie in een veld van bijna 40 kajaks is ben ik toch teleurgesteld.

Black bream een moeilijk te vangen vis.

Hobie Fishing Worlds 3 2013

Mijn eerste kajak vis wedstrijd

In 2013 heb ik mijn eerste ervaringen opgedaan in een (internationale) kajak wedstrijd.

Het is een onvergetelijk avontuur geworden aan de andere kant van de wereld.

Daar dit toernooi plaats vond in Australië, waarbij de Black Bream de target vis is.

Het blijkt een moeilijk te vangen vis, welke niet echt een roofvis is maar zo nu en dan wel kunstaas pakt.

Techniek is een zeer belangrijke rol factor daar deze vis zich niet makkelijk laat foppen.

De black bream is een zeer trage groeier, de bream van 1.2 kg op de foto is naar schatting 25 a 30 jaar oud en heeft zodoende al veel gezien in zijn/haar leven.

Met een 29ste plaats is dit vooral een zeer leerzaam toernooi geweest.